Krachttraining voor vrouwen

6 maart 2018

Bij vrouwen heerst vaak het idee dat krachttraining ervoor zorgt dat je snel een mannelijke bouw krijgt en je borsten verliest. Dit is niet het geval, omdat vrouwen niet de genen en testeron hebben om te transformeren in een mannelijke kast. Het mooie van krachttraining is dat dit een effectieve manier om spiermassa op te bouwen. Daarbij val je ook sneller af, want spieren verbranden meer calorieën per dag dan vet. Krachttraining is ook nog eens leuker om te doen doordat je niet urenlang als een hamster in een looprad hoeft te rennen. In het begin kan het natuurlijk eng zijn om tussen alle mannen te trainen, maar het resultaat is vaak beter dan urenlang cardio te trainen.

Krachttraining is ook niet iets dat uitsluitend is voor mannen, omdat spieren bij beide geslachten onder dezelfde omstandigheden groeien. Beide geslachten willen vaak ook een lager vetpercentage. De hoeveelheid spiermassa die je al hebt heeft invloed op het vetpercentage. Ofwel als je spiermassa toeneemt zal in verhouding het vetpercentage juist dalen. Krachttraining is voor iedereen goed. Gespierd worden kost echter veel tijd en motivatie, maar het resultaat mag er natuurlijk altijd zijn.

Nog meer voordelen van krachttraining.

Krachttraining is ook goed voor de botten. Dit komt doordat de botdichtheid toeneemt. Krachttraining leidt ook nog eens tot verbeterde insulinegevoeligheid, een lagere bloeddruk en een betere conditie. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan een lang en gezond leven. Ook zorgt krachttraining voor een betere lichaamshouding. Dit komt doordat je, je rug schouders en billen traint. Dit zorgt ervoor dat je mooier rechtop kan lopen. Daarbij zorgt een goed getrainde rug om rugklachten te voorkomen.

Resultaat en voeding gaan hand in hand. Dit betekent dus dat je goed op moet letten dat je alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgt om ervoor te zorgen dat je spieren groeien en snel herstellen.