Trainen en spierpijn

6 maart 2018

Spierpijn is iets wat vrijwel iedereen herkent die fitnesst. Velen brengen dat dan ook in verband met een goede workout. Het is ook niet erg om vaak te hebben na een workout. Spierpijn betekent namelijk dat je, je spieren dusdanig hebt belast dat spiergroei wordt gerealiseerd. De belasting zorgt ervoor dat er kleine scheurtjes ontstaan in je spieren. Deze scheurtjes zorgen ervoor dat je spierpijn ervaart. Over het algemeen verschilt het herstel per persoon en workout. Vaak duurt het een dag tot misschien wel 2 weken voordat de spieren helemaal zijn hersteld. Tijdens de herstelperiode worden de scheurtjes hersteld en afvalstoffen worden afgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je spieren groeien.

Spierpijn verhelpen

Om te zorgen voor een snel herstel is het belangrijk om direct na de workout je lichaam te voorzien van voldoende bouwstoffen. Dit is een combinatie van voldoende eiwitten en koolhydraten. De eiwitten herstellen spierschade en koolhydraten zorgen ervoor dat de glycogeen voorraad aangevuld word. Als je snel hersteld, ben je sneller weer in staat om ervoor te zorgen dat je weer kan gaan sporten. Spierpijn is dan erger als je slechter eet. Tegelijkertijd zorgt goede voeding ervoor dat spieren goed groeien.

De mate van spierpijn

De mate van spierpijn verschilt persoon. Ook mensen die al jaren trainen ervaren nog steeds spierpijn, terwijl iemand anders dat weer juist niet heeft. Dit verschilt ook nog eens per spiergroep in welke mate de spierpijn wordt ervaren. Dit komt niet persé doordat de oefening verkeerd is uitgevoerd, maar aan de houding van de spier. Als de spier tijdens de oefening op zijn kortst is zal de spierpijn minder zijn dan wanneer de spier op zijn langst is. Ten slotte kan gewenning ook een factor spelen. Zo is het niet handig om 4 weken achter elkaar dezelfde oefeningen te doen. Dit zorgt voor gewenning en zal de groei iets minder explosief zijn. Echter is het wel bewezen dat spierpijn niet meteen betekent dat spieren niet groeien. Let dus altijd op dat je voor afwisseling zorgt in je workout om zo het maximale eruit te halen.

Rust

Ten slotte is het belangrijk dat je altijd voldoende rust neemt. Het lichaam herstelt niet alleen na de training maar groeit nog meer na de herstelfase. Let er wel altijd op dat je niet in de herstelfase weer een nieuwe training start. Dit zorgt voor overbelasting en kan voor lelijke blessures zorgen. Zorg dus altijd dat je na de herstelfase weer begint, dan boek je namelijk vooruitgang, maar krijg je tegelijkertijd ook nog eens meer spiermassa.