basisregels squatten en veelgemaakte fouten

7 maart 2018

Squatten is een van de basisoefeningen dat veel mensen gebruiken. Het is een van de meest effectieve oefening voor spierbouw en krachtbouw. Het is weliswaar een basisoefening, maar is wel erg complex. Dit komt, doordat je veel fout kunt doen tijdens het squatten. In dit artikel wordt uitgelegd wat de basis is van de squat en waar je op moet letten tijdens het uitvoeren van deze oefening.

Voor je begint is het handig om te weten dat je deze oefeningen het beste kunt doen in een squatrek. De veiligheidspinnen zorgen voor extra veiligheid. Zo voorkom je gevaarlijke blessures. In sommige sportscholen staat er de Smith machine. Dit is slechter dan de losse stang, doordat je minder spieren nodig hebt en dus minder snel spierbouw realiseert. Als je net begint kun je het beste alleen met de stang oefenen. Zo kun je oefenen om de juiste beweging te maken, zodat je later geen blessures oploopt.

De uitvoering

De uitvoering is als volgt:

  • Je staat rechtop met je knieën en heupen gestrekt.
  • Je buigt naar beneden in een rustig tempo.
  • Zodra je de gewenste diepte hebt bereikt, beweeg je weer terug naar de sta positie. Overigens heeft het geen zin om je billen aan te knijpen als je weer terug staat. Dit is een fabeltje dat vaak rondgaat, maar deze klopt niet.

Let hierbij wel op dat je minimaal parallel staat met de bodem. Anders heeft de oefening geen zin. Verder moet je er ook op letten dat je geen bolle onderrug aanneemt. Daarmee belast je, je onderrug en je kunt er lelijke blessures mee oplopen. Je rug moet recht zijn. Dan weet je altijd zeker dat je de correcte beweging maakt. Je knieën moeten in een lijn staan met je voeten en je voeten te ver naar buiten wijzen. Als je voeten te ver naar buiten staan, gaan je knieën alsnog naar binnen. Een squatkussen is ook niet aan te raden om te gebruiken. Dit komt, omdat je dan moeilijk evenwicht kunt houden.

je de oefening correct uitvoert is het een zeer effectieve oefening, dat past in elke workout. Natuurlijk is er de kans dat je de eerste keren, of altijd spierpijn hebt. Hiervoor hebben ook een aantal tips.