Liesklachten

18 februari 2018

Liesklachten zijn aanhechtingsproblemen van de bovenbeenspieren, aan de binnenzijde van het bekken. De bovenbeenspieren, of adductoren, zorgen ervoor dat je benen naar binnen kunnen bewegen. Problemen met de aanhechting van deze spieren is een vervelende en pijnlijke blessure.

Mogelijke oorzaken zijn:

  • slechte warming-up
  • slecht uitgevoerde rekoefeningen
  • te snel opvoeren van de trainingsintensiteit
  • uitglijden op bijvoorbeeld los zand of een gladde ondergrond
  • beenlengteverschil
  • zwakke buikspieren
  • zwakke of verkorte bovenbeenspieren

Zeurende pijn

In het begin zal je slechts last hebben van een stijf of zeurend pijngevoel in de lies na een lange of zware inspanning. Als je niks aan je blessure doet, zul je ook last krijgen van pijn aan het begin van de training. Na de warming-up verdwijnen deze klachten weer, maar na de training zul je er weer last van krijgen. Als je door blijft sporten en geen maatregelen neemt, zal het alleen maar meer pijn gaan doen en wordt lopen uiteindelijk bijna niet meer mogelijk door de pijn. Om de blessure dan te laten genezen, kan enkele maanden duren. Zorg er dus voor dat je op tijd in de gaten hebt dat er iets niet goed is.

Als je merkt dat je last heb van de zeurende pijn, kun je het beste wat rustiger aan doen. Halveer bijvoorbeeld het aantal kilometers en zorg ervoor dat je training wat minder intensief is. Als dat niet helpt, kun je het beste naar een arts gaan.

Het is belangrijk om soepele spieren te hebben. Je loopt een veel groter risico op blessures als je met stijve spieren een (zware) training afwerkt! Bij liesklachten zijn er verschillende maatregelen nodig om het goed te laten genezen.

  • Je moet beginnen met het aanpassen van de training. Doe goede rekoefeningen, vooral je voor je bovenbeenspieren. Je spieren sterker maken doe je met gebruik van een elastiek of een statische weerstand. Beweeg je been naar binnen. Door de spier te trainen bevorder je de doorbloeding en daarmee ook de genezing.
  • Masseer de pijnplek.
  • Koel de lies meerdere keren per dag.
  • Probeer een eventueel beenlengteverschil op te heffen door middel van een schoenaanpassing of een inlegzool..