Overbelasting

11 augustus 2017

Overbelasting na overmatig sporten

Tijdens het sporten kan er op verschillende plekken overbelasting ontstaan. Je hebt dan te veel gevraagd van je lichaam of misschien een warming-up gedaan die niet volstaat. Of je hebt na de vorige training geen cooling-down gedaan. Vaak speelt een voetafwijking ook een belangrijke rol. Een aantal overbelastingen:

Overbelasting kraakbeen achter knieschijf

De pijnzone bevindt zich rondom of achter je knieschijf. Deze blessure ontstaat vooral tijdens of na de training. Zeker als je veel heuveltraining doet of veel kracht- of sprongoefeningen doet, zul je veel last hebben van pijn. Ook traplopen, een lange tijd met gebogen knien zitten en het aanspannen van spieren in het bovenbeen kunnen pijnlijk zijn.

Atleten met X-benen of knikvoeten lopen het grootste risico. De knieschijf kan niet optimaal sporen. Andere oorzaken zijn zwakke of verkorte spieren. Ook door te trainen op een harde ondergrond verhoog je het risico op deze blessure.

Het is belangrijk dat de spierkop aan de binnenzijde van het bovenbeen, net boven de knie, zo sterk mogelijk te krijgen. Koelen zal niet helpen. Je moet zorgen voor een aanpassing van de training, goede schoenen, en een goede warming-up. Rek ook de bovenbeenspieren. Trainen op een zachtere ondergrond kan ook helpen. Bij voetafwijkingen kan een individueel voetbed ondersteuning bieden. Je kunt eventueel een stukje tape onder de knieschijf plaatsen, een patellabandje. Deze verdeelt de druk en is dus ontlastend voor de knie.

Overbelasting peesplaat onder de voet

Bij deze blessure loop je met holvoeten een groter risico. De peesplaat trekt harder aan zijn aanhechtingen en aan het hielbeen, zodat er bijvoorbeeld een ontsteking op kan treden. Soms voelt de plek warmer aan. Ook voor deze klacht is een individueel voetbed een goede oplossing.

Genezing van de blessure kan door regelmatig te koelen. Als er sprake is van een hielspoor, wordt er ook wel shock wave therapie toegepast. Door een aantal behandelingen te ondergaan zal onder andere de bloedcirculatie in het pijngebied verbeteren. Wetenschappelijk onderzoek heeft de werking niet bewezen. Een andere mogelijke oplossing is een nachtspalk. Deze zorgt voor een een lagere rekspanning.

Overbelaste voorvoet

Ook hier lopen mensen met holvoeten een verhoogd risico. De voorvoet wordt door de ongelijke druk zwaarder belast dan bij een normale voet. Een uitstekend hulpmiddel is een individueel voetbed.

Frictie-syndroom van knie

De overbelasting van de zogenaamde Tractus Iliotibialis, een peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen, komt veel voor bij lopers. De pijnklachten komen op door frictie van de peesplaat over een uitbochting van het bovenbeen, net boven de knie. Na enige tijd kan je daar last van krijgen en moet je stoppen met lopen. Vaak verdwijnt de pijn dan vrij snel. Mogelijke oorzaken zijn lopen op wegen met bol wegdek, dragen van schoenen die aan de buitenzijde van de hak zijn ingezakt of afgesleten en verkorte spieren aan de buitenzijde van het bovenbeen. Bij dat laatste zal de blessure eerder optreden bij het been die aan de lage wegkant neer komt. Extra kwetsbaar zijn lopers met beenlengteverschil, O-benen of een naar buiten gekanteld hielbeen. Vaak gaat dat samen met het voettype varusvoet.

Aanhechtingsproblemen knieschijfpees (springersknie)

Het is overbelasting van de pees van de vier-koppige spier, de quadriceps, die over de knieschijf heen loopt en aanhecht aan het onderbeen. Vooral springers hebben grote kans op deze blessures, daarom ook de naam springersknie. Ook lopers lopen echter risico op deze blessure. Door overbelasting van de pees van de quadriceps ontstaat er drukpijn en zwelling. Meestal voel je dat aan de onderzijde van de knieschijf. Slijmbeurs daar kan ontstoken zijn en de aanhechting van de pees aan de knieschijf gerriteerd. De pijn kan soms aan de bovenzijde van de knieschijf optreden of op de plaats van de aanhechting van de pees op het onderbeen.

In het beginstadium van de blessure verdwijnen de klachten na een warming-up. Er komt echter een moment dat lopen niet meer goed mogelijk is. Het kan vele maanden duren voordat de blessure genezen is. Het kan helpen om meerdere keren per dag te koelen. Ook gelden de adviezen bij de overbelasting van het kraakbeen. Een aanvullend advies is om tijdelijk op de hak te landen. Bij iemand met een knikvoet kan er misschien wat meer rotatie in de knie plaatsvinden bij de voorvoetlanding. Als slijmbeurs ontstoken is, zou een injectie met ontstekingsremmers hulp kunnen bieden. Denk ook weer aan het patellabandje.