Spierspanningshoofdpijn

18 januari 2018

Een belangrijke oorzaak van hoofdpijn na het trainen is spierspanning in de nek. We noemen dit spierspanningshoofdpijn. 70% van alle hoofdpijnklachten worden hierdoor veroorzaakt. Andere oorzaken zijn vocht- of energietekort. De meeste mensen die last hebben van spierspanningshoofdpijn omschrijven de pijn als dof en drukkend, alsof er een band om het hoofd knelt of er een helm druk uitoefent. Soms, als de pijn heel intens is, kan er misselijkheid optreden. Overgevoeligheid voor harde geluiden kan ook voorkomen.

Waar komt de spierspanning in de nek vandaan?

  • een scheefstand van het bekken
  • te zwakke rugspieren en nekspieren
  • vastzittende wervels
  • beenlengteverschil
  • doorgezakte voeten

Hoe kun je de hoofdpijn voorkomen of verminderen?

Tijdens het sporten gebruik je de nekspieren regelmatig. Als deze spieren te zwak zijn, kun je hoofdpijn krijgen. Het is algemeen bekend dat door middel van een massage en warmte de spanning uit de nek gehaald kan worden. Te zwakke en minder god belastbare nekspieren zijn te trainen. Zo kan de hoofdpijn voorkomen worden. Door flink te trainen zul je al binnen enkele maanden een goed resultaat merken.

 

  • Leg je handen gevouwen op het achterhoofd en breng het hoofd naar achteren en terug, terwijl je met je handen tegendruk heeft.
  • Je kan ook een bal gebruiken, die met het achterhoofd wordt ingedrukt. Ook kan er gebruik gemaakt worden van elastieken.
  • Train je nekspieren in alle richtingen: voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts.

Naast het trainen van de nekspieren wordt het ook aangeraden om tijdens het slapen een nekrol neer te leggen. Door goed te slapen en gezond te eten kun je de hoofdpijn deels voorkomen. Probeer eens wat oefeningen om je nekspieren te trainen. Ook warmte is belangrijk. Als het koud is, zul je vanzelf in elkaar kruipen waardoor je een hoop spieren aanspant. Draag dus kleding die warm genoeg is, neem dus lekker een warme douche, een warm bad of ga naar de sauna. Dit kan de spanning van je spieren halen.

Krachttraining