Strekken voor het hardlopen?

7 maart 2018

De volkskrant meldt dat uit onderzoek is gebleken dat strekken voor het hardlopen weinig tot geen invloed heeft op de prestaties. Het heeft veel meer zin om zogenaamde dynamische strekoefeningen uit te voeren tijdens te training. Ook uitgebreid strekken na de training is niet verstandig, omdat er tijdens het trainen kleine scheurtjes ontstaan in de spieren. Door te strekken kun je zo juist blessures oplopen.

Wel een goede warming up

Goede warming up is echter wel nog steeds heel belangrijk, door te trainen met koude spieren kun je snel blessures oplopen. Dynamische strekoefeningen zoals knieheffen of huppelen zijn beter voor de spieren dan strekoefeningen in stilstand. Wees wel alert op het feit dat je spieren kapot kunt maken door ineens wel te stretchen, of op een andere manier dan dat je eerst deed. Het is dus belangrijk dat je een bepaalde routine hebt. Zorg dus dat je een programma hebt waarbij je elke keer als je traint eenzelfde soort warming-up doet met de juiste rekoefeningen.

Het is echter heel erg slecht voor je spieren om “koud”, dus voor het inlopen, te gaan rekken. Door koude spieren te rekken, kun je heel veel kapot maken of inscheuren.

En de cooling-down?

Ook na het rennen moet je voorzichtig zijn met strekken. Het is fijn om na een flinke training je spieren te rekken omdat die ongetwijfeld wat verzuring hebben ondergaan. Doe dit gelijk na je training en wacht er niet een halfuur mee. Omdat je na een training je spieren lichtjes beschadigd hebt, zul je wel met beleid moeten strekken om de boel niet kapot te trekken.

Naast het oprekken van je spieren kan je met stretchen ook je lenigheid verbeteren. Als je dit als doel hebt, zul je echter andere rekoefeningen moeten doen dan die tijdens het lopen. Tijdens het lopen kan je het beste dynamische rekoefeningen doen, en om je lenigheid te verbeteren kun je toch beter een durende rekoefening doen.