Afvallen

16 februari 2018

Veel mensen beginnen met hardlopen omdat het een effectieve en gezonde manier is om af te vallen. Ook is het prettig dat je niet minder koolhydraten hoeft te eten, deze heb je juist nodig. De koolhydraten in je eten geven je energie. Als je genoeg loopt zal je vetverbranding ervoor zorgen dat je op de juiste manier afvalt.

Je verbrandt veel calorien tijdens het hardlopen. Je verbrandt ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per kilometer. Natuurlijk ga je pas echt afvallen als je (structureel) meer calorien verbrandt dan dat je ze binnenkrijgt. Ga dus na het hardlopen niet nog lekker even een vette hamburger eten omdat je honger hebt gekregen! Ook genoeg water drinken (niet te veel) is belangrijk om goed af te vallen.

Als je erg veel overgewicht hebt, kun je beter beginnen met snelwandelen. Bouw dit langzaam op naar een jog-tempo. Als je gelijk begint met hardlopen zou je nog wel eens vervelende blessures op kunnen lopen omdat je gewrichten veel gewicht moeten dragen. Ga ook niet te vaak of te snel hardlopen om maar af te vallen. Zo loop je alleen maar blessures op.

Resultaten

Een hoge snelheid is niet nodig om sneller af te vallen. Als je een afstand in een lager tempo aflegt, zul je meer vet verbranden en minder koolhydraten gebruiken. Lang lopen is goed om vet te verbranden, omdat je aan het begin alleen nog koolhydraten verbruikt. Pas na een half uur of drie kwartier zal de vetverbranding goed op gang komen. Je moet dus wel even doorzetten. Als je lang loopt kan het vetverbranden zelfs uren doorgaan nadat je gestopt bent met lopen.

Het duurt wel even voordat je genoeg kilometers kunt lopen om echt af te gaan vallen. Verwacht dus geen snelle resultaten. Bovendien wordt aan het begin van een hardloopcarriere het vet omgezet in spieren. Deze zijn zwaarder dan vet en je zult dus aankomen. Als je eenmaal genoeg loopt, zul je pas echt gaan afvallen.

Goede voorbereiding

Om zo effectief mogelijk te trainen en zo af te vallen zul je doelen moeten stellen en je goed moeten voorbereiden. Om het wat gemakkelijker te maken kun je samen met een vriend(in) gaan hardlopen. Samen zullen jullie meer gemotiveerd zijn dan alleen. Ook is het belangrijk het juiste materiaal te hebben; vooral goede schoenen zijn echt heel erg belangrijk!

Sla ook nooit een goede warming-up over en doe na de training ook altijd een cooling-down. Door rustig uit te lopen wordt je hartslag langzaam weer normaal.

Tip!

Door in het bos te lopen zul je meer spieren trainen! Je krijgt namelijk te maken met een ondergrond die niet gelijk is. Ook zullen er soms hindernissen op je pad zijn. Je lichaam moet dan harder werken om je stabiel te houden en dus gebruik je meer spieren. Zo zul je ook een mooier resultaat krijgen: in plaats van dat je slechts afvalt, zul je ook wat spieren opbouwen.