Aërobe training voor optimale vetverbranding

3 maart 2018

Het is belangrijk dat je tijdens het trainen een goede hartslag hebt. Dit zeker als je traint om af te vallen. Om de vetverbranding te optimaliseren moet je zorgen dat je hartslag tijdens het hardlopen in een bepaalde zone blijft. Dit noemen we aerobe training.

Het doel van arobe training is om je hartslag gedurende een bepaalde tijd op een hoog niveau te brengen en te houden. Dit houd je minstens twintig minuten vol. De zone waarin je hartslag moet liggen is afhankelijk van je leeftijd, het resultaat dat je wil bereiken en je hartslag tijdens rust.

Je vetverbranding is het hoogst als je op ongeveer 80 tot 85% van je maximale hartslag zit. Je maximale hartslag kun je bepalen door deze een keer te meten. Als je dat echter niet hebt gedaan, kun je uitgaan van deze regel: trek je leeftijd af van 220. Neem van de uitkomst 80% en 85%. Dit is dan de zone waarin je vetverbranding optimaal is.

Hartslagmeter

Het is erg handig om tijdens de aërobe training een hartslagmeter te gebruiken. Zo kun je namelijk je hartslag bijhouden en oordelen of je wel met de juiste hartslag loopt. Het is belangrijk dat je niet te intensief traint, of juist niet intensief genoeg. Door op precies het juiste niveau te trainen behaal je namelijk de beste resultaten. Een hartslagmeter is dus eigenlijk onmisbaar.

Frequentie van de trainingen

Afhankelijk van wat het doel dat je wilt bereiken wordt er aangeraden om ongeveer 3 keer per week een aerobe training te doen. Zo zul je de beste resultaten behalen en het snelst afvallen doordat je een hoge vetverbranding hebt. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je hart om af en toe met een hoge intensiteit te trainen. Heb je echter geen tijd om dit te doen, dan is het effectiever om een aantal keer in de week kortere trainingen te doen, of om twee op een dag een korte training te doen.