Krachttraining

7 april 2018

De meeste hardlopers hebben vooral aandacht voor de looptrainingen. Vaak vinden ze krachttraining maar niks. Ook zijn ze bang dat het ten koste gaat van hun lenigheid. Toch is af en toe een tijdje wat krachttraining goed. Het kan je loopprestaties verbeteren. Je krijgt een sterkere afzet waardoor de sneller kunt lopen. En omdat je een sterker lichaam hebt, zul je minder last hebben van blessures.

Het is inderdaad waar dat krachttraining beperkend kan werken op je lenigheid. Dit heet hypertrofie. Dit treedt echter alleen op als je twee maanden of langer aan krachttraining doet. Als je met een kortere cyclus werkt, zul je hier geen last van krijgen.

Als je zwakke spieren hebt, zul je meer last hebben van de schokken die je lichaam op moet vangen. Vaak krijg je dan acuut spierpijn of en pijn in je gewrichten. Als je sterke spieren hebt, kunnen deze de klappen opvangen. Zo wordt het lopen zelf een stuk lichter.

Krachttraining zorgt voor betere resultaten

Door krachttraining blijven dus je spiermassa en kracht op een gezond niveau. Bovendien heeft het een positief effect op de botdichtheid en dus is het een goede remedie tegen botontkalking. Ook worden je banden en pezen een stuk sterker en kunnen dus meer hebben. Er ontstaat een afname van de vetmassa. Omdat je meer kracht hebt, kun je explosiever lopen en heb je dus minder energie nodig voor eenzelfde loopsnelheid: een beter uithoudingsvermogen. Ook zul je beter bestand zijn tegen blessures, je lichaam kan namelijk wat meer klappen opvangen.

Krachttraining leidt dus tot aanzienlijk betere resultaten. Het stimuleert de productie van hormonen die het herstelproces opvoeren. Bovendien krijg je een betere stabiliteit, want de spiervezels zijn groter en hebben dus een betere aansturing. Een verbetering van je looptechniek! Het is dus helemaal niet zo’n slecht idee om eens wat krachttraining te doen om je prestaties te verbeteren. Doe wel altijd een warming-up van tevoren, anders krijg je alsnog spierpijn. Voor extra tips kan je ook kijken op onze fitness pagina