Sponsoring

18 mei 2011

Sinds 2006 is hockey de snelst groeiende sport in Nederland. Het trekt dan ook veel sponsors aan. Nederland behoort tot de landen met het hoogste niveau hockeyers. Omdat de spelers en speelsters in de hoogste klasse regelmatig op tv komen, zijn deze aantrekkelijk voor sponsoring.

Doelgroep

De doelgroep van hockey is erg belangrijk. Omdat hockey bekend staat om zijn fair play en het vroeger een elite sport was, zijn de meeste hockeyers en hockeyliefhebbers relatief hoog opgeleid. Vaak komen zij uit het bedrijfsleven en dat trekt dan ook bepaalde sponsors aan.

ABN Amro en de Rabobank

Dit zijn waarschijnlijk de twee bekendste sponsors. De “sponsoroorlog” tussen deze twee partijen is al jaren het middelpunt binnen de hockeysport betreft sponsoring. Bijna alle grote clubs en toernooien worden door een van deze banken gesponsord.

Andere sponsors

De KNHB heeft naast de Rabobank een aantal andere belangrijke partners als Adidas, Shell, BDO, Heineken en Volvo. Zij steunen de KNHB voornamelijk in het organiseren van evenementen. Een aantal andere voorbeelden van hun steun zijn: een paar spelers uit de nationale teams in een Volvo rijden en nationale teams in Adidas tenues spelen.

Naast de bovengenoemde sponsors hebben hockeyclubs vaak veel kleinschalige investeerders.