De geschiedenis van het mennen

3 maart 2018

Hoewel er bewijs is dat paarden eerder werden bereden dan voor een wagen werden gespannen, zijn er zeer oude bronnen waardoor duidelijk wordt dat het mennen al vroeg begonnen is in de geschiedenis. Rond 2000 voor Christus zijn er namelijk graven gevonden in Sintasjta (Oeral), waarin mensen samen met hun paard en strijdwagen begraven liggen. In de tijd hierna is het gebruik van getemde paarden een beetje verloren gegaan. Er is pas bewijs gevonden van 500 jaar later, in Griekenland, Egypte en Mesopotamië. Weer 500 jaar later is het paard en wagen verspreid richting China.

Het zou zelfs kunnen dat paarden nóg eerder voor een wagen werden gespannen. Er zijn in het oude Sumerië namelijk tekeningen gevonden uit 2500 voor Christus, waarop paarden te zien zijn voor kleine karretjes.

Rond 1600 voor Christus, tijdens de aanval van de Hyksos in Egypte, werden paarden gebruikt om wagens te trekken. Het tuig was verbeterd, het bestond nu uit een borsttuig en een tuig voor de acherhand van het paard. Dit tuig wordt nu nog steeds gebruikt als paarden lichte karretjes moeten trekken.

Nadat de wagen een algemeen hulpmiddel voor de oorlog was geworden, waren er nog steeds technologische verbeteringen nodig omdat er grotere paarden nodig waren om zwaardere vrachten te trekken. In de 5e eeuw werd er in China het gareeltuig uitgevonden, waardoor paarden hun trekkracht optimaal konden benutten. In de 9e eeuw werd het voor het eerst in Europa gebruikt en vanaf de 12e eeuw werd het overal in Europa gebruikt.

Toen de auto, de tractor en andere voertuigen werden uitgevonden werd de vraag naar trekpaarden kleiner. Dit begon na WOI en werd nog erger na WOII. De interesse voor wedstrijden tussen paarden was nog niet weg en daarom worden er nu nog steeds menwedstrijden gehouden. In ontwikkelingslanden wordt wel vaak nog gebruik gemaakt van paard en wagen in het dagelijks leven.