Fouten

3 maart 2018

Omdat tafeltennis veel regels heeft, kan er ook veel fout gaan. Vaak krijgt je tegenstander na een fout van jouw kant een punt. Als de bal uit wordt gespeeld, is het meteen een fout. Maar ook als de bal je T-shirt of lichaam raakt, voordat je de bal terugspeelt, wordt het fout gerekend. In tegenstelling tot die regel, wordt het volgende wel goedgekeurd. Stel je hebt het bat in je rechterhand, en per ongeluk speel je de bal met je hand i.p.v. met het bat terug, dan wordt er gewoon doorgespeeld en is het geen fout. Het is wel fout als je hand de tafel raakt.

Rand- en kantbal

Soms komt de bal op het randje van de tafel, en is nog niet uit. Toch wordt dit soms fout gerekend.

De scheidsrechter moet het spel tijdelijk stoppen als de spelers niet van kant hebben gewisseld, terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Het spel mag pas worden hervat als de spelers aan de goede kant staan. Als de ontvanger per ongeluk serveert, onderbreekt de scheidsrechter het spel. Zodra de serveerder de bal speelt, is het spel hervat. Bij een dubbelspel is het ook fout als de teamgenoten niet om de beurt de bal hebben gespeeld.

De scheidsrechter

De scheidsrechter is ook verantwoordelijk voor de beslissing wat te doen bij wangedrag bij een speler. Natuurlijk is het fout als een speler onsportief speelt of met bijvoorbeeld zijn bat gaat gooien. Dan beslist de scheidsrechter hoe de wedstrijd verder gaat.

Als er punten zijn gescoord voordat de fout is opgemerkt, blijven deze punten geldig.