Scheepsverzekering voor een zeilboot

18 januari 2010

Het verzekeren van een zeilboot lijkt eenvoudig, je zoekt wat op internet en sluit de verzekering af bij de goedkoopste die reageert. Maar is dat verstandig? De gevolgen van een verkeerde bootverzekering kunnen behoorlijk groot zijn, en het is verstandig om bij het zoeken naar een verzekering goed op een aantal zaken te letten.

Wettelijke aansprakelijkheid

De Wettelijke aansprakelijkheid voor een boot wordt standaard aangeboden en zal veelal ergens tussen de 2 en 5 miljoen euro verzekerd bedrag liggen. Dat verschil is groot, en bij een scheepsverzekering is het goed om de 5 miljoen als minimum te hebben voor de wettelijke aansprakelijkheid doordat de gevolgen bij een ongeluk groot kunnen zijn, zeker met beroepsvaart.

No claim

De No claim korting geeft het percentage weer wat je als korting krijgt op de premie door het niet claimen. (no claim). Net als bij een autoverzekering kent een scheepsverzekering ook zon regeling maar het is belangrijk om te letten op wat er gebeurt als er schade wordt geclaimd. Valt je no claim terug naar 0% dan betaal je in sommige gevallen zo maar even 20-40% meer premie en dat komt hard aan. Sommige verzekeraars houden de no claim langer vast dus let daarop.

Total loss

Een total loss, ook wel totaal verlies genoemd bestaat uit het economisch verloren gaan van een jacht. De herstelkosten zijn bijvoorbeeld hoger dan de dagwaarde minus aftrek wrakwaarde.

De vraag is wat de maatschappij bij een Total loss uitkeert, en ook wat de dagwaarde is. Is de dagwaarde een objectieve marktwaarde of is het een theoretische afwaardering op nieuwwaarde? Als je een schip hebt wat niet met eigen geld is betaald zou je willen dat je verzekeraar minimaal het gefinancierde bedrag uitkeert opdat er na het verlies van het schip geen restschuld overblijft. Dit zal vermoedelijk een hogere premie tot gevolg hebben maar is wel een interessante optie bij financiering.

Eigen gebrek

Eigen gebrek is een term uit het verzekeringsjargon wat in de scheepsverzekering duidt op een schade door gebrek aan het schip zelf. Di kan doorroesten zijn, osmose, slijtage of een ander mankement aan het schip. Dit wordt vaak uitgesloten in de dekking maar als je goed zoekt kun je partijen vinden die het meeverzekeren. Die partijen zullen bij de scheepsverzekering dan wel een maximum leeftijd van het schip en aantoonbaar onderhoud vragen, zeker op motor en aandrijving.

Inboedel dekking in de scheepsverzekering

Scheepsverzekeringen die inboedel dekken geven de dekking aan in een percentage van de waarde van het schip zoals het is verzekerd.  Net zoals thuis is het noodzakelijk om te zien wat je aan boord hebt, als je gaat rekenen valt het vaak nog hoger uit dan wat je dacht en dan zou onderverzekering op de loer liggen. Het kan zinvol zijn om na te vragen in hoeverre de inboedel op je boot te verzekeren is als verlengstuk van je thuis inboedelverzekering. Check dit even bij je verzekeraar.

Nieuw voor oud regeling

Deze clausule in de scheepsverzekering houdt in dat er nooit meer dan de werkelijke schade wordt vergoed. Een 10 jaar oud zeil wordt dus niet zomaar vergoed voor een nieuw zeil want dat zou inhouden dat de verzekerde er profijt van heeft en het schip er beter uitkomt dan voor het incident. Er wordt dus voor aanvang van uitkering bekeken of na herstel het schip er beter uitkomt.

Als afsluiter kunnen we slechts aanraden om heel goed te kijken naar bovenstaande zaken maar ook gewoon naar de verzekeringsvoorwaarden van de scheepsverzekering. Het zijn de bekende kleine lettertje maar goedkoop kan hier ook duurkoop zijn en bij een verkeerde keuze is in geval van schade de situatie wellicht niet meer te overzien.

Contractduur scheepsverzekering

De contractduren van scheepsverzekeringen variren, maar meer en meer wordt er afgestapt van 3 en 5-jarige contracten ten gunste van de 1 jarige contracten. Die kennen dan wel een opzegtermijn van 1 of 2 maanden maar dat is niet vreemd.