Noodrestauratie voor de Batavia

21 februari 2018

De overgebleven stukken van de romp van de Batavia liggen goed geconserveerd in het Maritiem museum in Australië en ondertussen rot het hout van de replica van de Batavia weg in Nederland. Sinds een jaar ligt ook de hoofd mast van de Batavia eraf en is hij dus onttroond. Volgens experts heeft de Batavia een nood restauratie nodig die 40 miljoen euro gaat kosten.

In 1995 werd het koopvaardijschip van de verenigde Oost – Indische compagnie, de Batavia, gedoopt door de koningin, toen was het voor velen al duidelijk dat het zoete water van het markermeer een grote impact zou hebben op het rottingsproces. Ze kregen gelijk want de Batavia is nu, 25 jaar later, rot. Een ligplaats voor de Batavia met zout water zou een betere optie geweest zijn maar dat had weer gevolgen gehad voor Lelystad, want dan had het niet de publiciteit gehad die het nu heeft en waren er geen 600 banen gecreëerd  voor jongeren in het werk – leer traject.

Het schip heeft slechts één keer in zout water gevaren, dat was in 2000 tijdens de olympische spelen van Sydney. Een jaar later in 2001 is er door de experts al geconstateerd dat het schip aan het rotten was in de buikdenning, het was een slecht scenario en dat er nu na 10 jaar een renovatie nodig is die 40 miljoen euro gaat kosten is niet in het voordeel van het schip.

Tenzij de technologieën verbeteren en het mogelijk maken om het schip in zoet water te laten liggen zonder dat het gaat rotten, zou het een optie kunnen zijn om de discussie weer aan te gaan om het schip te verhuizen naar een locatie met zout water. Zo kan in ieder geval voorkomen worden dat er over 10 jaar weer een grote hoeveelheid geld in gestoken moet worden.