De romp dient als een drijvende klomp

25 augustus 2010

De Romp is een belangrijk onderdeel van een zeilschip. Alle zeilboten hebben een romp. De romp zelf of in de romp gemonteerd is het drijfvermogen van de boot.

Verlijeren kan tegengegaan worden door een kiel, zwaard of door een scherpe diepstekende V vorm van de romp. Hoe slanker de romp hoe minder voorwaartse weerstand, dus kun je sneller zeilen.

De romp kan van allerlei verschillende materialen zijn gemaakt, zoals hout, fiberglas, metaal, plastic en zelfs van cement! De grootte van de romp verschilt heel veel, Het kan zo klein zijn als een surfplank, maar ook meer dan dertig meter lang.

Sommige boten hebben meerdere rompen, multirompen. Een boot met twee rompen wordt een catamaran genoemd. Als je zeilschip drie rompen heeft heet hij trimaran.

Om de optimale snelheid te bereiken is de gewichtsverdeling heel belangrijk. Het beste kun je ergens in de buurt van het centrum van het drijfvermogen gaan zitten. Die bevindt zich boven het zwaard of kiel.

Je kunt de wrijving van de romp in het water bij zwakke wind verminderen door een meter naar voren te gaan zitten. Hierdoor zakt de boeg wat dieper in het water.

Om de boot sneller te laten varen bij sterke wind en als de golven over de boeg spoelen kun je beter naar achteren gaan zitten. Hierdoor gaat de boot meer op het achterste gedeelte van de boot drijven. Het achterste gedeelte van de romp is vlakker, hierdoor is er minder wrijving en ga je dus sneller.

De theoretische rompsnelheid kun je uitrekenen door 2,43 maal de wortel van de Lengte Op de Waterlijn (LOW).

Hoe scherper de romp is aan de onderkant, hoe hoger de boot kan varen. Wel levert de boot dan weer veel snelheid in bij halve tot voor de windse koersen.