Bareboat varen en vaardigheden

1 november 2017

Bij het bareboat varen, maar ook bij de flottieljes, wordt er in veel gevallen door de

verhuurder of authoriteiten gevraagd om een International Certificate of Competence. Dit is in feite het door de ANWB uitgegeven internationale vaarbewijs wat tegenwoordig op veel plekken vereist is.

De regels zijn de laatste jaren hierin geharmoniseerd voor zover dat gaat, maar daar gaat het in dit artikel niet over. Waar het wel over gaat is het feit dat door zeilers wel eens overschat wordt wat je moet kunnen om in het buitenland een boot te huren.

Als je naar Griekenland of Turkije gaat om een boot te huren dan heb je natuurlijk te maken met andere omstandigheden voor wat betreft weer, hoeveelheid verkeer, lookale gebruiken etc. Het grootste verschil met Nederland is de manier van aanmeren, met de achterkant naar de kant. Dit vereist een heel andere manier van aanvaren, controleren en ook vastleggen. Sowieso zijn Nederlanders vrijwel niet gewend om vast op een anker te liggen, als er iemand al een keer een anker uitgooit dan is dat om even ergens te dobberen, waarbij het gewicht van het anker en ketting vaak al voldoende is om het schip op zijn plek te houden bij beperkte wind.

Nederlanders die een eigen boot hebben (zeilboot) en die enige ervaring hebben voor wat betreft het zelfstandig varen in Nederlandse wateren waar ook beroepsverkeer vaart, kunnen zo naar de Middellandse Zee. In mijn ervaring kun je dan gemakkelijk mee met de zeilers daar, en als je luistert naar de locals voor wat betreft het aanleggen dan komt het goed. Ik heb mensen zien wegvaren met een 50 voet huurboot die zelf beslist geen schip hadden en eigenlijk ook niet capabel waren om dat schip te varen!

Dit houdt wel in dat er ook een hoop mensen rondvaren waar je rekening mee moet houden omdat zij niet goed kunnnen varen…. Over het algemeen heb je daar op het water geen last van op wat voorrangsissues na, maar bij het ankeren in drukke havens zal het meer dan eens gebeuren dat je iemands anker gelicht ziet worden door een niet-oplettende of niet-capabale schipper.