Aanleggen in de Middellandse Zee

1 maart 2018

Bij het aanleggen in de Middellandse Zee moet je op een heel andere manier te werk gaan dan je gewend bent in Nederland! Hier gebeuren veel (bijna) ongelukken mee en het veroorzaakt ergenris, schade en wellicht zelfs erger als je dit niet goed doet.

Waar je in Nederland vooruit of achteruit de box invaart, of zijwaarts aan een steiger of anders schip aanlegt gebeurt dit daar anders. Daar zit natuurlijk een reden achter en het heeft voordelen en nadelen.

Vrijwel alle schepen liggen met de achterkant van de boot naar de kant. Dit is praktischer om een paar redenen:

  • Je kunt als schipper zien als je achteruit vaart o er problemen bij de kant zijn
  • Je kunt makkelijker van je boot af
  • Je kunt je anker gebruiken om het schip vast te leggen

De laatste is natuurlijk de hoofdreden.  Als er geen moorings zijn en meerpalen, dan kun je of zijwaarts aanleggen wat veel overlast geeft qua over je dek lopende gasten, of je legt achterstevoren aan.

De techniek werkt als volgt:

  • je komt eerst aanvaren en kijkt waar plek is EN hoe de ankerlijnen van de schepen liggen.
  • Wellicht al even met iemand op de punt naar de kant om te zien hoe het daar is qua ondergrond of afval/rotsen of andere problemen.
  • Je vaart naar de kant haaks op de kant om je lijn voorspelbaar weg te leggen
  • Omdat je weet hoeveel ankerlijn je hebt (tevoren controleren) weet je waar je ongeveer moet uitwerpen. Houd rekening met de diepte en dat het anker eerst moet aangrijpen. Hoe meer lijn er ligt hoe beter voor de grip!
  • Je vaart door tot de kant en legt de trossen achter vast op een meter afstand.
  • Dan trek je de ankerlijn aan, terwijl de motor draait. Vrijwel iedereen heeft een elektrische ankerlier dus dat kost geen kracht. Als je de motor niet laat draaien heb je snel een probleem.
  • De ankerlijn moet snaar strak staan, je moet nog een keer op de lijn gaan staan om de spanning te testen. Als hij slap blijft rest er niets anders dan uit te varen en opnieuw in te varen. Doe je dit niet dan eindig je vroeg of laat tegen de kant.

Als je gaat slapen leg je het schip wat verder van de kant en trek je het anker weer aan om te vermijden dat je bij heftige golfslag (langsvarende ferries??) tegen de kant gegooid wordt. Je zou de eerste niet zijn

Vooral de laatste regel si belangrijk. Als de lijn niet strak staat krijg je problemen en als je die s nachts krijgt heb je echt een probleem!! Het is niet leuk om uit te varen, het anker in te halen en alles opnieuw te doen maar het is voor de veiligheid van jou en de andere schepen in de haven!