1. Home
  2. Algemeen
  3. Beste springtouw van 2022
beste springtouw

Beste springtouw van 2022

Van de kinderen op het schoolplein tot de trainingsruimte van professionele boksers, een springtouw is bij velen geliefd. Dit heeft een goede reden: het is een simpel, voordelig en leuke manier om in fit te worden.

Met een springtouw train je meerdere dingen tegelijk. Zo werk je aan je uithoudingsvermogen, snelheid en zelfs je kracht. Of het nu een opwarming is, of de workout zelf, touwspringen is een effectieve manier van trainen. Natuurlijk moet je hiervoor niet een touw gebruiken dat vooral als speelgoed is bedoeld. Om het beste springtouw te vinden, volgen hier een aantal opties.

1. Nuvance – Professioneel Sport Springtouw

Nuvance - Professioneel Sport Springtouw met Teller Inclusief Opbergtasje - Verstelbaar - Jump Rope - Speedrope

Nuvance - Professioneel Sport Springtouw met Teller Inclusief Opbergtasje - Verstelbaar - Jump Rope - Speedrope, Nuvance

 

Het springtouw van Nuvance is simpel en effectief. Het touw zelf is van PVC staaldraad en daarmee ontzettend duurzaam. Dit heeft als grote voordeel dat het touw niet snel zal slijten als het constant tegen de grond aankomt.

Het touw is verstelbaar en op je grootte af te stellen. Door een 360 graden flexibele kogellager zal het touw niet in de knoop raken. Daarnaast ligt het handvat van schuim goed in de handen en zorgt een antislip laag ervoor dat je er een goede grip op hebt. Alles wat je nodig hebt voor een goed springtouw is aanwezig. Daarom is het mogelijk om het springtouw van Nuvance recreatief, of juist intensief te trainen.

Daarnaast heb je nog de optie om voor de variant te gaan met een digitale teller. Hierbij zit een digitaal scherm in de handvaten verwerkt die alle beweging in zich opneemt. Het led-scherm laat het aantal rondjes dat je hebt gedraaid en het aantal verbrande calorieën zien. Dit is ideaal voor wanneer je effectief wilt touwtjespringen en geeft je een manier om je harde werk in statistieken te zien.

2. Armenti – Professioneel Sport Springtouw

ARMENTI Professioneel Sport Springtouw - Verzwaard & Verstelbaar - 350 gram Gewicht - Skipping Jump Rope - Touwtje Springen voor Kinderen en Volwassenen - Speedrope Conditie & Krachttraining - Binnen & Buitensport Fitness Artikelen

ARMENTI Professioneel Sport Springtouw - Verzwaard & Verstelbaar - 350 gram Gewicht - Skipping Jump Rope - Touwtje Springen voor Kinderen en Volwassenen - Speedrope Conditie & Krachttraining - Binnen & Buitensport Fitness Artikelen, Armenti®

 

Het springtouw van Armenti is verstelbaar en komt in verschillende gewichten: 180 gram of 350 gram. Dit geeft je de optie extra intensief te trainen met een zwaarder springtouw. Ook in deze handvaten is een kogellager te vinden, zodat het zonder enig probleem kan ronddraaien.

Dit springtouw geeft je de optie extra gewichten in de handvaten te stoppen. Zo kun je naast conditie, ook beter aan je kracht werken. De extra gewichten gaan tot 270 gram.

Doordat het touw in hoogte verstelbaar is, kan iedereen ermee aan de slag. De PVC staaldraad van het touw is duurzaam en gaat, als je er niet te wild mee omgaat, generatieslang mee. Deze kan talloos langs de grond schaven, zonder ook maar een teken van slijtage te tonen, al kan het wel pijn dan als het tegen je scheenbenen aankomt.

Dit springtouw is een uitermate voordelige keuze en heeft alles wat je van een goed product mag verwachten. Het is mogelijk diverse gadget bij het springtouw te krijgen, maar voor een goede trainingssessie, is het springtouw van Armenti er een die aan alle eisen voldoet.

3. Tested by Athletes – Speed Rope Springtouw

Tested by Athletes - Speed Rope Springtouw + E-Book met oefeningen - Verstelbaar - Met Kogellager

Tested by Athletes - Speed Rope Springtouw + E-Book met oefeningen - Verstelbaar - Met Kogellager, Tested by Athletes

 

Het springtouw van Tested by Athletes heeft een aantal voordelen ten opzichte van zijn concurrenten. Allereerst zijn de handvaten van aluminium. Handvaten van schuim kunnen fijn zijn, maar hebben soms ook de irritante neiging om het zweet tijdens een workout te absorberen. De handvaten zijn voorzien van antislip en liggen lekker in de hand. Ook in dit springtouw zit een kogellager mechanisme, waardoor je sprongen sneller en preciezer kunnen.

Het touw is gemaakt van PU-coated staaldraad en kan dus wel tegen een stootje. Dit heeft ook als voordeel dat het touw tijdens de rotaties niet in de knoop raakt en daarom het springen niet zal hinderen. Het springtouw is verstelbaar en kan daarom perfect op je lengte worden aangepast. Bovendien komt het met een handige draagzak zodat je het springtouw gemakkelijk met je mee kan nemen.

4. Tunturi Speed Springtouw

Tunturi Speed - Springtouw - Sport springtouw - Fitness springtouw - met Rubber Handgrepen

Tunturi Speed - Springtouw - Sport springtouw - Fitness springtouw - met Rubber Handgrepen, Tunturi

 

Als je zoekt naar een springtouw met de nadruk op snelheid, is de Tunturi Speed Springtouw een uitstekende keuze. De kogellagers in het handvat resulteren in een soepele draai met zo min mogelijk weerstand.

Het touw is gemaakt van nylon en gaat lang mee. Het duurzame materiaal is gemaakt om over de grond te slepen zonder dat het breekt of tekenen van slijtage laat zien. De handgrepen zijn met schuimrubber bedekt en geven een prima grip.

De Tunturi Speed Springtouw is ontwerpen met een oog voor snelheid. Het is daarom uitstekend om op een hoge intensiteit aan je conditie te werken. Dit is ideaal als aansluitende training voor andere sporten zoals crossfit of boksen.

5. Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw  WODster

Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw – Jump Rope – Speedrope – Verstelbaar – Zwart

Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw – Jump Rope – Speedrope – Verstelbaar – Zwart, WODster

 

Dit springtouw heeft ergonomisch ontworpen handvatten voor een comfortabele grip. Het touw is gemaakt van staaldraad en gaat voor langere tijd mee. Aan de bovenzijde van het springtouw kun je bovendien de lengte afstellen. Het springtouw van WODster is een uitstekende en solide keuze die aan alle basisbehoeften voldoet.

6. DK Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw

DK.® Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw Voor Volwassenen - Speedrope & Jumping Rope - Jump Rope & Skipping Rope - Verstelbaar Sport Springtouw - Met Kogellager - Gratis Opbergzakje - Blauw

DK.® Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw Voor Volwassenen - Speedrope & Jumping Rope - Jump Rope & Skipping Rope - Verstelbaar Sport Springtouw - Met Kogellager - Gratis Opbergzakje - Blauw, DK.

 

Dit springtouw van DK is speciaal ontworpen voor crossfit en een meer intensievere workout. Dit komt omdat je met dit touw eenvoudiger twee keer kunt draaien voordat je voeten de grond raken. Dit springtouw maakt gebruik van het dual bearing design, waarbij er een minimale weerstand is op hoge snelheid.

Dit springtouw is het echte werk. Als je op zoek bent naar een manier om op hoog niveau touw te springen, moet je deze halen. Met gekarteld aluminium heb je bovendien een uitstekende grip op de handvaten.

Het touw is van staaldraad met een PU coating is bedoeld voor ondergronden die je in de gym vindt. Het springtouw is ontwerpen voor crossfit en fitness, en dat laat dit aan alles zien. Het touw is verstelbaar en komt met een handig opbergzakje om mee naar de sportschool te nemen.

7. Northwall S1 Springtouw

Northwall S1 Springtouw - Professioneel Crossfit & Fitness Speed Rope - Jump Rope - Zwart

Northwall S1 Springtouw - Professioneel Crossfit & Fitness Speed Rope - Jump Rope - Zwart, Northwall

 

Het springtouw van Northwall is ideaal om langdurig te gebruiken, voor zowel beginners als gevorderde springers. Het heeft een licht gewicht en de handvaten zorgen voor de nodige grip om het touw langere tijd te gebruiken.

Het is van een duurzaam materiaal en daardoor veelvuldig te gebruiken als warming-up of als aanvulling op je workout. Ook dit springtouw maakt gebruik van kogellagers om de draad snel en soepel te laten draaien.

Het beste springtouw voor jou

Zoals je kunt zien, heb je aardig wat keuze als op het springtouwen aankomt. Maar hoe weet je nu precies welke het beste is voor jou? Er zit nu eenmaal tal van verschil in het materiaal van het touw en de handvaten – en ieder verschil brengt iets anders met zich mee.

Het is daarom belangrijk om te weten wat jouw behoeften zijn. Als je het bijvoorbeeld handig vindt om een digitaal scherm te hebben met daarop je statistieken, moet je dit aspect meenemen in het budget. Springtouwen zijn over het algemeen goedkoop, maar als een led-scherm je motiveert om door te trainen, kun je hier best wat extra in investeren.

Ook het materiaal kan een invloed hebben op je beslissing. Als touwen voorzien zijn van een laag PVC plastic, zijn deze vooral bedoeld voor sportzalen. Staaldraad of nylon kunnen daarentegen ook op het asfalt gebruikt worden.

Jouw springtouw workout

Een ander aspect wanneer je kiest uit een springtouw is om te weten wat voor soort workout je wilt doen. En wat wil je hiermee bereiken? Een springtouw dat je puur gebruikt voor de warming-up hoeft niet complex te zijn. Als je daadwerkelijk je conditie wilt verbeteren, is het verstandiger om iets met kwaliteit en snelheid te kiezen.

Snelheid is al helemaal belangrijk wanneer je meerdere rondes wilt draaien voordat je voeten de grond raakt. Maak het zo intensief als je zelf wilt – en zorg dat het springtouw precies past bij die intensiviteit.

Ga eens met je springtouw aan de slag door double unders te oefenen!

Touwtjespringen – afvallen en spieren trainen

Touwtjespringen is een zeer effectieve manier om snel calorieën te verbranden; het is zelfs effectiever dan hardlopen. Gemiddeld verbrand je 375 calorieën voor een half uur touwspringen. Je zult dus zeer intensief bezig moeten springen om af te vallen, daarom wordt touwspringen vaak gedaan als onderdeel van een groter trainingsschema.

Maar hoe zit het met de spieren die worden getraind? Tijdens het touwspringen train je vooral je kuitspieren. Het constant op en neer springen kan zwaar voor de kuiten zijn, bouw dit daarom goed op. Maar dit is niet de enige spiergroep die bij het touwspringen aan het werk worden gezet. Ook de core, zoals de buik– en rugspieren, en de armspieren worden flink aan het werk gezet. Touwspringen benut het hele lichaam en is daarom een veelgebruikte oefening.

Voor beginners is het aan te raden om met één minuut springen te beginnen. Doe dit tien keer met telkens één minuut pauze tussendoor. Probeer dit langzaam op te bouwen tot je voelt dat je langer kunt. Als je al wat meer gevorderd bent, kun je dit op je eigen vaardigheden aanpassen.

Tips voor touwtjespringen

Het lijkt misschien raar om tips voor het touwtjespringen te ontvangen, aangezien we het allemaal op jonge leeftijd hebben geleerd. Toch zit er een groot verschil in spelen en sporten als het op het touwspringen aankomt. Volg voor een goede workout dus de volgende tips.

Land op je voorvoet

Probeer tijdens het touwtjespringen alleen je voorvoeten te gebruiken. Je hielen zullen nooit de grond aanraken als je het goed doet. Dit is een uitstekende training om je kuitspieren te trainen. Probeer je spieren niet te erg te belasten en draag goede schoenen die de impact op kunnen vangen.

Spring niet te hoog

Touwtjespringen is niet hetzelfde als hoogspringen, probeer daarom relaxte sprongen te maken. Zeker als je in een goed ritme langdurig vol wilt houden, is het aan te raden om kleine sprongen te gebruiken. De kracht van de sprongen maakt niet uit, zorg ervoor dat ze consistent zijn – je spieren krijgen hoe dan ook een goede workout.

Beweeg je armen niet te veel

Het is helemaal niet nodig om je armen constant te bewegen; de rotatie van het touw komt uit de polsen. De truc is om het touw effectief te laten draaien. Houd daarom je armen en schouders zo recht mogelijk en laat je polsen het werk doen. Dan zal je al snel merken dat je het langer vol kan houden.

Let op de lengte van het touw

Er is een eenvoudige manier om de juiste lengte van het touw te bepalen. Ga op het touw staan en houd de handvaten langs je lichaam; deze zouden bij je borstbeen moeten komen. Vervolgens raakt het touw bij het springen licht de grond aan. Dit maakt een geluid dat je als ritme kunt gebruiken om het tempo te bepalen.

De positie van de handen

Houdt je armen lichtelijk en comfortabel gebogen, circa 30 centimeter van je taille af. Natuurlijk kan dit iets meer of minder zijn, test het zelf uit en kies voor wat het beste voor je werkt.

Spring in een ritme

Inconsistent touwspringen heeft weinig nut, je houdt het langer vol als je een bepaald ritme te pakken krijgt. Net als bij het hardlopen, kun je ook bij het touwspringen in een ritme komen. Hiervoor kun je eventueel het gebruiken van het touw dat tegen de grond aankomt. Vervolgens blijf je oefenen en kun je langer in een bepaald ritme blijven.

Blijf trainen

Touwspringen is een eenvoudig concept, maar dit betekent niet dat het ook eenvoudig is om te doen. Om het een langere tijd vol te houden zal je, net als bij iedere andere sport, langzaam je vaardigheden moeten opbouwen. Maar als je het volhoudt, zal je al snel ontdekken waarom touwspringen bij zo veel mensen geliefd is.

Conclusie

Touwtjespringen is een ontzettend leuke, sportieve en voordelige manier om in vorm te komen. Ook kan het, omdat heel het lichaam actief wordt betrokken, uitstekend werken als aanvullende oefening. Een goed springtouw hoeft niet duur te zijn (!), dat is een van de grote voordelen van touwspringen. Door de variatie in het assortiment is er overigens altijd een te vinden die perfect op jouw behoeften aansluit. Vind het beste springtouw en maak een sprongetje van geluk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Vorig bericht
De 5 beste crossfit schoenen van 2022
Volgend bericht
Kun je crossfit volgen als je zwanger bent?

Andere informatie over Algemeen, Crossfit, Fitness

Recente artikelen

Menu